• Kjære gjest,

    Det ser ut som du ikke er registrert eller ikke innlogget. For å kunne aktivt delta på forumet ved å hive deg med i diskusjoner og starte dine egne tråder, behøver du en spillkonto. Registrer her!!

Norske tall

Ithil

Elvenar Team
Community Manager
Hvordan tolker dere den nye måten InnoGames skriver tall?
I Norge bruker vi ikke komma eller punktum, men åperom i store tall;
10,000 = 10 000
100,000 = 100 000
Vi bruker også k for tusen (000) (i uformelle sammenhenger skriver korrekturavdelingen.no)

Derfor irriterer jeg meg stadig når bygg har 2,30k eller 1,10k og at dette skal tolkes som 2300 og 1100.
Dette blir på norsk feil da vi ikke bruker komma med mindre vi mener at 2,5 er det halve av 5 2,5k kan riktignok leses som 25 000. Men i alle fall for meg blir InnoGames sin 2,50k helt feil. Om det skal være 2500 mener jeg det bør stå 2500 for å unngå feiltolking.

Men hva mener dere?

Screenshot_20230529-143744_Elvenar.jpg
Screenshot_20230529-145233_Elvenar.jpg
 

Elvenhigh

Innbygger
Ikke rart, men uvant. 2,50 K må tolkes som 2 og en halv (2,50) multiplisert med 1000 (K), og da blir det 2500, så lenge komma (,) brukes som desimaltegn. Men 2,50 K tar jo ikke mindre plass enn 2500, som det godt kunne stått. Er enig i at man godt kan unngå å bruke K når det ikke kan gjøre uten samtidig bruk av desimaltegn. Altså bruk K kun når det dreier som om et heltall ganger 1000.

Skal man absolutt bruke desimaltegn sammen med K, bør man ihvertfall ikke bruke flere desimaler enn nødvendig, da bør 2500 være 2,5 K,
ikke 2,50 K.
 
Sist redigert:

ArthWen

Aktivt medlem
Det Inno skriver blir jo ikke feil på norsk siden vi bruker komma som desimaltegn og det gjør tydeligvis Inno også i dette tilfellet. Men hvis man skal bruke k må det være for at det er enklere (kortere) og det er det ikke her og de kunne like gjerne skrive tallet fullt ut.

Det som irriterer meg i tallet er at desimalene avsluttes med en null. Det er en uting og tjener ingen andre formål enn å skape forvirring.
 

Ithil

Elvenar Team
Community Manager
Jeg vet det har noe med formateringen å gjøre at det kommer en 0 på slutten, men det er for dumt å skrive relativt små siffer med bruken av k. Er det 1100 så skriv 1100. Tar opp samme mengde plass.
Jeg synes også at alle bygg burde ha oppgitt verdier konsekvent enten per døgn eller per time, ikke 9 timer eller 48 timer. Men nå begynner jeg å føle meg som den surtrusa *ler
 

Jane Alv

Innbygger
Det hadde vært mye enklere med en måte å skrive tall på og en måte å oppgi verdier på. Jeg synes det var et flott forslag, og vil gjøre det mye enklere for oss. Takk for at du tar det opp:)
 
Topp